Validering av yrkeskompetens | GRVUX

 

Utskriftsvänlig versionUtskriftsvänlig versionSkicka via epostSkicka via epostPDF versionPDF version
Ansökningsinformation: 

Validering
Om du tidigare arbetat med ett yrke men saknar betyg eller intyg som visar dina kunskaper kan du ansöka om validering. Det innebär att yrkeskunniga personer gör en bedömning av dina kunskaper, färdigheter och förmågor. Efter genomförd validering får du betyg eller intyg på dina kunskaper. I vissa fall erbjuds du att komplettera dina kunskaper med utbildning, för att uppnå fullständig yrkeskompetens. 

Valideringen är avgiftsfri, men du får själv köpa ev. kursmaterial som behövs.

Vem får söka?: 

Utbildningarna är till för dig som är folkbokförd i någon av Göteborgsregionens 13 kommuner.
För att få genomföra en validering måste du ha gått klart grundskolan eller annan motsvarande utbildning samt ha tillräcklig erfarenhet från det yrke du avser validera dina kunskaper inom. 
Du kan ansöka om validering från och med den 1 juli samma år som du fyller 20 år. Är du yngre än 20 år måste du ha slutbetyg/examensbevis från gymnasiet.
Lagen om ny möjlighet till uppehållstillstånd för vissa ensamkommande, den nya gymnasielagen, trädde i kraft den 1 juli 2018. Du som bor i Göteborgsregionen och har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för gymnasiala studier har möjlighet att läsa en yrkesutbildning genom GRvux, även om du saknar de sista fyra siffrorna i ditt personnummer. För att göra en ansökan behöver du kontakta studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen i den kommun du bor. Kontaktuppgifterna hittar du här.
Bor du inte i någon av Göteborgsregionens 13 kommuner måste din hemkommun betala för utbildningen.

Hur ansöker jag?: 

När du vill ansöka om validering klickar du dig vidare till webbansökan. Du hittar en länk längst ner på webbplatsen eller som en grön knapp, med texten Ansök nu, i någon av utbildningsbeskrivningarna. Du kan också hitta länken till webbansökan här
Om du behöver hjälp med din ansökan ska du kontakta vuxenutbildningen i den kommun du bor i.

När du ansöker ska du beskriva vilken erfarenhet du har av yrket, vilka arbetsuppgifter du har haft och hur länge du har arbetat med det. Skicka med arbetsgivarintyg och även med eventuella betyg från utbildning inom yrket.
Det är också viktigt att du skickar med dina betyg från skolan och eventuella intyg, tillstånd eller körkort som efterfrågas i förkunskapskraven. Du kan antingen scanna eller fotografera dokumenten och ladda upp till ditt studerandekonto i webbansökan. Du kan också kopiera dokumenten och skicka papperskopior till vuxenutbildningen i den kommun där utbildningen du söker anordnas. Har du sökt flera utbildningar ber vi dig skicka kopiorna till den kommun som anordnar ditt förstahandsval. Här hittar du adresser till vuxenutbildningen i de aktuella kommunerna.